Archief

 

 

 

Terugblik OpenDeurDag editie 2016

 

Bijna 1000 bezoekers op onze OpenDeurDag. Net geen 100 nieuwe inschrijvingen voor het eerste jaar! Een succes over de ganse lijn dus.

 

Naar goede gewoonte zette de Middenschool haar deuren open op de eerste zondag na de paasvakantie: zondag 17 april. Het oudercomité was present, heel wat leerlingen verleenden hun medewerking bij de voorstelling van de verschillende richtingen. De lokalen waren vrijdag al netjes in orde gebracht. 

 

Bezoekers werden persoonlijk ontvangen door een onthaalteam van leerkrachten. Na een persoonlijke rondleiding doorheen de campus konden ze onze lokalen bezoeken. Er was vanalles te ontdekken: leerlingen deden het verhaal van hun studierichting uit de doeken, er was het CSI-verhaal van de STEMrichting, in het technieklokaal kan je robots programmeren of 3D-printen, in het wetenschapslokalen werden allerlei experimenten gedemonstreerd, enz...

 

Op de eerste verdieping had een 15-koppig lerarenteam de handen meer dan vol met de inschrijvingen: net geen 100 (ondertussen werd dat getal reeds overschreden). Om 3 uur vonden o.l.v. dhr. Stukken verschillende raketlanceringen plaats. De ene al wat beter gelukt dan de andere. Afronden dedende meeste bezoekers in de brasserievan het oudercomité.

 

Hebt u om een of andere reden dit allemaal gemist? Geen probleem. Hieronder kan je lezen hoe je de volgende weken nog kan kennismaken met onze Middenschool.

 

Wij danken alvast de meer dan 100 ouders en jongeren die hun vertrouwen stelden in onze Middenschool. En we zullen dan ook alles in het werk stellen om hen uitdagend en kwaliteitsvol onderwijs te bieden.

 

potlood

 

 LEGO EDUCATION INNOVATION SCHOOL

 

SInds 22 januari  2016 mag onze Middenschool zich een 'Lego Education Innovation School' noemen. 2 van onze leerkrachten werden door Lego-trainers uit Denemarken opgeleid om op een correcte manier de educatieve Legopakketten te gebruiken. 

 

Ons provinciebestuur investeert heel wat energie en geld in dit project. De knowhow zal gebruikt worden om leerlingen uit de Diepenbeekse basisscholen 'goesting te doen krijgen' in Techniek. Maar de aanpak gaat veel verder dan het louter technische aspect: ook wisunde, logisch denken en taal worden via deze aanpak extra geprikkeld. 

 

Ook onze middenschoolleerlingen zullen kunnen kennismaken met het programmeren van robots. Centraal in de aanpak staan het probleemoplossend denken en handelen.

 

Meer dan 300 Limburgse basisscholen stappen mee in dit unieke project dat tegelijk ook netoverschrijdend is. Limburg: een sterk merk!

 

Meer info kan je vinden op:  https://vimeo.com/146003766

 

lego education

 

 

 

 

 

Bijna 400 bezoekers

 

Bijna 400 ouders en leerlingen bezochten onze Middenschool tijdens de wandelbezoeken. De presentaties van de verschillende Uitdagingen  (Latijn, Moderne, STEM, Techniek de de B-stroom) werden zeer gesmaakt, vooral omdat dit door leerlingen werd gedaan.

 

DSCF2456

 

De STEMleerlingen lieten hun drone even uit ...

 

DSCF2461-2

 

Het publiek: een en al aandacht ...

 

DSCF2522

 

Julie en mevr. Devue lichten de uitdaging Moderne toe.

 

DSCF2606

 

Onder leiding van dhr. Sauwens werd het vak natuurwetenschappen uitgelegd.

 

 

 

 

 

 

Wandelbezoeken 2016

Op zaterdag 20 februari (start om 16uur) en zondag 21 februari (start om 10 uur) ontvangen we jongens en meisjes van het 6de leerjaar van de basisschool. Jullie ouders zijn uiteraard ook welkom. Na een kort welkom kan je kennismaken met de verschillende Uitdagingen die onze Middenschool aanbiedt: uitdaging Latijn, uitdaging Moderne, uitdaging STEM, uitdaging Techniek. Voor leerlingen die kiezen voor de Aanpassingsklas is er ean aparte info-sessie.

Hierna is er een campuswandeling om de infrastructuur wat beter te leren kennen. 

Als je drones in actie wil zien, of getuige zijn van spectaculaire laboratoriumproeven, of een 3D-printer wil zien werken .... zeker komen!

Na afloop bieden we iedereen nog graag nog een hapje en een drankje aan.

Voor wie wenst is er uiteraard ook gelegenheid tot inschrijven voor het schooljaar 2016-2017.

Graag een seintje vooraf als je komt (met vermelding van het aantal personen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 011-350420

Tot dan!

 

Parijs 13 november 2015

 

Wat er die avond in Parijs is gebeurd, heeft niemand onberoerd gelaten. In heel Europa werd om 12uur een minuut stilte gehouden. Ook op onze middenschool werd het stil, heel stil. Een verantwoordelijke van de leerlingenraad ontstak een kaars. Een kaars uit medeleven met de getroffen families. Een kaars als een duidelijk 'NEEN' aan zinloos geweld.

 

peace-for-paris

 

 parijs1parijs2

 

 

 

Handen uit de mouwen in de Dauteweyers

 

Deze week  (nov. 2015) hebben de 1B-leerlingen van onze middenschool onder leiding van medewerkers van Natuurpunt de handen uit de mouwen gestoken in het natuurreservaat de Dauteweyers. 

 

Neen, het was geen boomkikkersafari! Neen, ze hebben ook geen ijzerwinning gedaan! Tonnen overbodig hout werd naar de hakselaar gesleept. Ook werd er met hark en riek gewerkt om het gemaaid gras te stapelen. Weer noch wind hinderden de noeste werkers.

 

Dit initiatief kadert in het project “Educatief natuurbeheer” dat jongeren 'warm' wil maken voor natuur en milieu. In de eerste plaats willen we respect laten groeien en hen laten kennismaken met de biodiversiteit in onze omgeving.

 

Inseptember hebben de leerlingen reeds kennis gemaakt met natuurbeheer via het natuurbeheerspel onder begeleiding van Michael Huygen van Natuurpunt.

 

Tijdens een afsluitende natuurwandeling in de lente van 2016 kunnen de leerlingen de resultaten van hun werk bewonderen.

 

Hier kan je nog meer lezen over dit mooie natuurgebied:

 

http://www.natuurpuntdiepenbeek.be/dauteweyers.htm

 

 dautenweyers

 

 

 

Beam me up!

 

 

 

Vrijdag 20 november waren de leerlingen van 1 S.T.E.M. vroeg uit de veren. Om 8 uur waren ze met hun stalen ros onderweg naar de planetariumweg in Genk. Eindbestemming: het planetarium. Onder deskundige leiding van Maarten, een oud-leerling trouwens, maakten ze kennis met alle facetten van de zwaartekracht. Zwaar? Nee! Boeiend!

 

planetarium1planetarium2

 

 

 

 

 

 

 

 

Gedichtendag

Elk jaar vieren Vlaanderen en Nederland gedichtendag. Onze leerlingen uit de PMD krijgen dan ook de kans om hun mooiste rijmpjes neer te pennen. Vervolgens worden de gedichten opgehangen op school en kunnen de medeleerlingen het mooiste gedicht kiezen. Er wordt een mooie prijs voorzien voor deze dichters. Proficiat, Sterre en Sander!

Muziek

Een moeilijke partituur

Of snel wat leuke akkoorden

Tokkelen op een instrument

Of zingen met fijne woorden

Piano, zang of gitaar het maakt niet uit

Muziek moet je spelen vanuit je hart

En dan komt vanzelf het prachtige geluid

Sterre Peumans – 2Ad

 

Zweven

Een ballon verdwijnt in de lucht

Ik kijk hem na met een zucht

Wat zou ik graag eens willen zweven

Al was het maar heel even

Ik ben zo licht als een veertje

Die wolk lijkt op een beertje

Ik ben ontspannen, niet gehaast

De vogels kijken verbaasd

Nooit eerder zagen zij een mensenkind

Mee zweven met de wind

Verwondering

Bewondering

De tijd staat stil

Zweven is echt alles wat ik wil

             Sander Dello – 1Ad

 

 

 

 

OpenDeurDag 2015: zondag 26 april.

ODD

Zondag 26 april vanaf 14u kunnen bezoekers kennismaken met 'het leven zoals het is aan de oevers van de Demer'. Wij zetten de schooldeuren wagenwijd open en laten geïnteresseerden proeven van onze schoolcultuur. Onze leerlingen stellen de nieuwe uitdagingen voor het schooljaar 2015-2016 voor en dat zijn niet de minste: naast de uitdaging LATIJN is er ook de uitdaging TALEN-WISKUNDE. Hierbij maken leerlingen reeds vanaf het eerste jaar kennis met Engels. Wie echt taalminded is kan ook nog Spaans volgen. Olé!

Zijn wetenschappen, wiskunde en techniek je ding? Dan is de uitdaging S.T.E.M. zeker iets voor jou. Ben je vooral handknap, dan past de uitdaging TECHNIEK zeker bij jou.

Ook de leerlingen van 1B en BVL stellen hun richtingen voor.

Voor bezoekers van het zesde leerjaar basisonderwijs is er de gelegenheid om kennis te maken met 3D-printtechnologie. Pas ook op voor laagvliegende drones! In het lokaal wetenschappen kan je ook aan longonderzoek doen. 

Het oudercomité staat ook paraat. En naar het schijnt zijn hun pannenkoeken heel lekker!

Tot zondag, vanaf 14u.

 

 

 

Geen druppel op een hete plaat!

Onze leerlingen hebben de voorbije weken, onder begeleiding van hun leerkrachten Levensbeschouwing, hun best gedaan voor het goede doel:gelukspoppetjes en armbandjes verkopen. Sommigen hebben daarbij heel erg hun best gedaan en brachten tientallen pakjes aan de man/vrouw. De beste verkopers waren Zina en Zeta, beiden leerlingen van 1Bb. Zij verdienen alvast een leuke bioscoopavond.

Al die inspanningen samen brachten het mooie bedrag op van 2981 euro!!! Dit verdient uiteraard een dikke proficiat. Maandag 2 maart kwamen Jan Valy (lector van de PXL die zorgt dat het geld in Ethiopië op de juiste plaats terecht komt) samen met Teklu (student uit Ethiopië) de cheque in ontvangst nemen. Ze waren aangenaam verrast door de grootte van het bedrag en willen via deze weg aan iedereen die zich engageerde zeggen: DANKUWEL!

Het geld is ondertussen al onderweg naar Ethiopië. Van de opbrengst van vorig schooljaar konden 2 klaslokalen in de lokale middenschool gebouwd worden. Met de opbrengst van dit jaar kunnen ze deze lokalen van een laagje verf voorzien, meubilair en didactisch materiaal aankopen. Op die manier moeten de leerlingen niet langer onder een boom zitten om les te krijgen. Wij maken het verschil!

Proficiat aan iedereen! En vanaf nu vinden ze in Jimma onderwijs ook BIJZONDER WIJS!

ethiopië

 

 

 

 

 

Inschrijvingen voor het schooljaar 2015-2016

Wandelbezoeken 28 februari (16u) en 1 maart 2015 (14u)

  

Op 28 februari 2015 en 1 maart 2015 geven we ouders en leerlingen van het 6° leerjaar basisonderwijs de gelegenheid om kennis te maken met onze werking en schoolcultuur. Na een kort onthaal worden de bezoekers rondgeleid op onze campus en kunnen zij kennis maken met de verschillende studierichtingen die wij aanbieden op het eerste jaar. Er staan voor volgend schooljaar heel wat nieuwigheden op de agenda: eerstejaars krijgen vanaf volgend schooljaar het vak 'multimedia'. De klassen Moderne/Talen-Wiskunde krijgen ook reeds Engels op het eerste jaar. En heel spannend: Moderne/S.T.E.M. doet zijn intrede: science, technology, engineering en maths.

Onze nieuwe schoolbrochure werd de 1° week van februari 2015 via de post verzonden naar leerlingen van de zesde leerjaren van onze partnerbasisscholen. Mocht u niets ontvangen hebben, dan kan u een exemplaar aanvragen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Op zaterdag 28 februari worden geïnteresseerde ouders en hun zoon/dochter verwacht om 16 uur. Op zondag 1 maart start het bezoek om 14u. Het is makkelijk voor ons als u vooraf even meldt dat u komt. Dit kan telefonisch aan het secretariaat (01135-0420) of via mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Na het bezoek is er gelegenheid tot inschrijving (identiteitskaart meebrengen). We voorzien een hapje/tapje.

Wij hopen u dan met uw zoon/dochter te mogen begroeten.
Tot dan!

 pmdiepenbeek contact normaal

 

Ook de maand oktober is weer voorbij gevlogen. Na verschillende zonnige en warme dagen, beginnen de bladeren toch te vallen en worden de dagen merkbaar korter.

Onze leerlingen van 1B genoten deze maand van een ontdekkingstocht in de Limburgse natuur. Ze fietsten namelijk naar het het Provinciaal Natuurcentrum in Bokrijk. Daar werden ze benoemd tot deskundigen van eXplorer, een nieuwe natuuractiviteit met de tablet.

De leerlingen kregen eerst een knappe inleiding met interactieve animaties, waarbij ze zwommen in digitale herfstbladeren en zelfs digitale visjes probeerden te vangen! Nadien trokken ze per 3 de plaatselijke natuur in met de tablet als gids. Die navigeerde hen naar bepaalde plekken rond het PNC, waar we dan onderzoekjes uitvoerden met het materiaal uit onze eXplorer-rugzak. "Welke grondsoort vind je hier? Welke planten zie je? Maak er een foto van!" De tablet liet ons goed werken!

Iedereen leerde wel iets bij over onze prachtige Limburgse natuur. Toegegeven, met de tablet in het bos was dubbel zo leuk!

Na een korte picknick bij de sluis, arriveerden we terug op school. Ondertussen kreeg meneer Sauwens de onderzoeksrapporten in zijn mailbox. Proficiat 1B!   

xplorere

De leerlingen van 2MVV zijn tijdens de maand oktober op 3-daagse vertrokken. Met de fiets gingen naar een hobbywinkeltje in Bilzen. Ze volgden er een workshop met sneldroogklei en maakten er een fotohouder. De volgende dag namen ze de trein naar Hasselt, de stad van de mode. Daar kregen ze opdrachten om in de winkelstraat uit te voeren. Uiteraard bezochten ze er ook het modemuseum en kregen ze uitleg van een gids. Tijdens de laatste dag van de 3-daagse uistapjes, wandelden de leerlingen naar de Carrefour van Diepenbeek. Ze kregen er een blik achter de schermen en mochten er allerlei lekkernijen proeven. Vervolgens gingen ze per trein naar Tongeren. Daar bezochten ze de winkelstraat en de Ici Paris XL. Tenslotte werden de 3 interessante dagen afgesloten in het Gallo-Romeins museum, waar ze veel informatie kregen.

mode1

mode 2

 

 


Op 1 september stapten 300 enthousiaste leerlingen onze Middenschool binnen. De tweedejaars begonnen met een lekker ontbijtje, kwestie van op een aangename manier kennis te maken met je nieuwe klasgenoten en klastitularis. Vanaf het derde uur gingen de lessen meteen van start: goed begonnen, half gewonnen.

Ondertussen werden de nieuwe eerstejaars in de sporthal verwelkomd. Sommigen keken wat onzeker rond: het is hier zo groot, en zo groen, hoe ga ik hier ooit mijn weg vinden...? Na een instaptoets Nederlands was het tijd voor wat beweging: percussie met Bart. Dinsdag stond een test Wiskunde op het programma en namiddag was het tijd voor een verkenningstocht over de schoolcampus. Woensdag stond in het teken van de verkeersveiligheid: samen met de politie van Diepenbeek op pad, een pakkende lezing van Luc Descamps over een verkeersslachtoffer. Echt de moeite.
En donderdag 3 september: de klasindeling; gauw kennismaken met de klastitularis en de klasgenoten.
Ondertussen zijn we een paar weken verder en de nieuwkomers lijken al lang geen nieuwkomers meer. Ze voelen zich al behoorlijk thuis.

Aan iedereen alvast een boeiend, uitdagend en leerrijk schooljaar met veel nieuwe vrienden en nieuwe kansen!


R. Gommé

Directeur

 

 

 

Een belangrijk bericht aan leerlingen (en hun ouders) van het zesde leerjaar basisonderwijs.

 

Een school kiezen … niet evident!

Voor leerlingen van het zesde leerjaar basisonderwijs nadert stilaan het moment waarop ze een school voor secundair onderwijs moeten kiezen.

Een school kiezen is niet zo vanzelfsprekend. Je maakt een dergelijke keuze ook niet elke week of maand. De keuze die je maakt heeft echter wel invloed op je leven; heel wat invloed zelfs. Vandaar dat je rustig de tijd moet nemen om scholen te gaan bekijken en vergelijken.

kleur gebouw

 

eigen inkleuring

 

Wij stellen graag onze middenschool voor:

-         Onze eerste troef is kwaliteit. Kwaliteit wordt zeer hoog in het vaandel gedragen: kwaliteit in de aanpak van de lessen, maar ook kwaliteitsvolle toetsen en examen, kwaliteit in de relatie tussen leerling en leraar, kwaliteit in de activiteiten die we aanbieden…

Het eindoordeel van het inspectieteam dat we enkele maanden geleden op bezoek kregen, was heel duidelijk: dit is een kwaliteitsvolle school.

-           Onze tweede troef is onze eigenheid: toegegeven, wij zijn een buitenbeentje.

In een enquête vroegen we al onze leerlingen naar de top 3 van hun vakken. Zowel de leerlingen van 1A, 1B, 2A en 2B plaatsten het vak wiskunde in hun top 3. Ik daag u uit een school te vinden met hetzelfde resultaat.

             De reden hiervan? De gedrevenheid en het enthousiasme van leerkrachten.

-         Onze school kan maatwerk leveren. Sommige leerlingen hebben extra aandacht nodig:hoogbegaafdheid, dyslexie, … Onze school bouwde doorheen de jaren heel wat expertise op om deze leerlingen succesvol te begeleiden naar het hoger onderwijs.

-         Wij zijn een moderne school met moderne leermiddelen, gelegen midden in de natuur. Aan het randje van het centrum van Diepenbeek, letterlijk aan de oevers van de Demer, midden in het groen biedt onze school onderwijs aan in een rustgevende omgeving.

Meer dan 100 leerlingen schreven al in voor volgend schooljaar en wellicht zullen er nog heel wat volgen. Bent u nog niet in de gelegenheid geweest om nader kennis te maken met onze Middenschool, kom dan gerust langs voor een gesprek of een bezoek. U kunt  altijd uw komst vooraf even melden: 011 35 04 20.

personeel

Inschrijven van leerlingen voor het eerste jaar secundair onderwijs

Inschrijven kan vanaf vandaag alle dagen tussen 9u en 12u en van 13u tot 16u. Tijdens de vakantie kan er ook op zaterdagvoormiddag worden ingeschreven.

Tijdens de vakantie is de school gesloten van 11 juli tot en met 15 augustus.

U kan ook inschrijven na telefonische afspraak: 011 35 04 20 (of 0498257240 tijdens de vakantie). Hier kan u ook steeds terecht voor algemene inlichtingen.

Voor ouders die laat werken voorzien we nog 4 alternatieve inschrijfmomenten:

-       Maandag 26 mei 2014 (van 17u tot 20u)

-       Dinsdag 10 juni 2014 (van 17u tot 20u)

-       Donderdag 26 juni  2014 (van 17u tot 20u)

-       Zaterdag 28 juni 2014 (van 10u tot 12.30u)

 

Inschrijven van leerlingen voor het tweede jaar secundair onderwijs.

Hiervoor dient u vooraf een afspraak te maken via het schoolsecretariaat: 011 35 04 20.

Meer info over ons onderwijsaanbod en de inschrijvingsmodaliteiten kan je elders op deze site vinden.

Rudi Gommé

directeur Provinciale Middenschool

Vakantie 2014!

Wij wensen alle leerlingen, ouders, leerkrachten ... een welverdiende en deugdddoende vakantie toe! Maak tijd voor jezelf, familie en vrienden. Geniet van de zon, het sporten, de ontspanning, een goed boek, zalig niets doen ....

vakantie

 Doorlichting 2014

2014-01-14 1948

Scholen worden om de zoveel jaar getest op hun kwaliteiten: wordt er op een behoorlijk niveau les gegeven? Is de veiligheid van de turntoestellen in orde? Zijn de toetsen en examens op een degelijke manier opgesteld en testen ze de beoogde doelstellingen? Worden er regelmatig brandoefeningen gehouden? Worden de financiële middelen voor ICT ook daadwerkelijk voor ICT-aankopen gebruikt? Gaan leerkrachten regelmatig op bijscholing? Enz, enz... Kortom alle facetten van het schoolleven worden door een team van inspecteurs bekeken en geëvalueerd.

Eindelijk was onze middenschool nog eens aan de beurt voor een volledige doorlichting: meteen de eerste week na de kerstvakantie. Een spannende tijd voor alle personeelsleden op school. Heel wat voorbereidingen en opzoekingswerk en uiteindelijk is het zover.... Spannend. En op het einde van de week komt de inspecteur voorlopig verslag uitbrengen bij de directeur. Nog spannender ....

Onze middenschool mag best trots zijn op het eindresultaat: een gunstig advies over de ganse lijn, zowel voor de onderzochte vakken als voor de schoolprocessen, mét felicitaties voor de leerbegeleiding en het taalbeleid.

Proficiat aan alle personeelsleden!

KLIK HIER OM HET VERSLAG VAN DE DOORLICHTING TE LEZEN.

Latijn, iets voor mij...?

De Romeinen en wij

Waar komen onze letters vandaan? Hoe komen we aan de namen van de maanden? De antwoorden op vele van deze vragen vind je vaak in het verleden bij de Romeinen. Met hun taal, hun verleden, ideeën en gewoonten hebben zij een enorme invloed gehad op Europa. Hun taal, het Latijn,  heeft lange tijd net zo’n rol gespeeld als het Engels nu. Daarom is het voor de leerlingen in Europa nog steeds interessant kennis te maken met de taal en de gewoonten van de Romeinen.

“Niets was zo nieuw als Latijn, al leek het in het begin nog zo op Frans…” – Annelies

De taal van de Romeinen

In de lagere school leer je lezen met leuke verhalen. Ook in de les Latijn lees je eerst eenvoudige interessante teksten van de Romeinen. Je hoeft geen Latijn te schrijven of te spreken, maar al lezend leer je de taal en ontdek je een nieuwe wereld.

Van de woorden die vaak voorkomen, moet je de betekenis kennen. Je leert die woorden alleen van het Latijn naar het Nederlands. Zo lees je volgende teksten steeds vlotter.

In teksten ontmoet je allerlei woordsoorten, vormen en zinsdelen, waarover je uitleg krijgt. Je leert ze herkennen door enkele oefeningen. Op die manier ontdek je hoe de taal in elkaar zit. Je moet alleen kennen wat nodig is om een tekst te begrijpen.

“De drie eerste jaar krijg je veel spraakkunst te verwerken. Ik deed dat ontzettend graag, want spraakkunst is puzzelen en logica. Dat vind ik juist boeiend aan Latijn.” – Eline

“Het politieke gekonkel tussen twee politieke partijen in Rome, de Populares en Optimates, toont je aan dat mensen al eeuwen dezelfde ambities en voor sommigen dwaze doeleinden  nastreven en daar alles voor overhebben. Je geraakt misschien zelfs verontwaardigd over de arrogantie en de propagandistische stijl van Caesar, of je wordt geraakt door de eenvoud waarmee Horatius het leven samenbalt in concrete bewoordingen…” - Sander

ballista_2 

De leefwereld van de Romeinen

De teksten die je leest, leren je meer over de geschiedenis en het dagelijkse leven van de Romeinen en hun grote voorbeelden, de Grieken: de stichting van Rome, de slavernij, de legioenen, de gladiatorengevechten, het paard van Troje… Ook de Romeinen werden verliefd, leefden in armoede of rijkdom, voerden oorlog, hadden verdriet bij tegenslagen, dachten na over leven en dood…

Zeer veel van wat de Grieken en de Romeinen hebben bedacht, vind je nog terug in onze tijd: Olympische Spelen, democratie, geneeskunde, bouwtechnieken, wetten…

… en hun ideeën! Wat dachten de Romeinen over het huwelijk en het gezin, over de positie van de vrouw, over de opvoeding van kinderen, over vreemdelingen…. En wat denken wij vandaag daarover?

“Het kunnen vertalen en begrijpen van Latijnse teksten geeft je de kans om bepaalde feiten door een ander venster te bekijken. Hoe meer vensters een persoon heeft, des te meer zinnige opvattingen er naar voren gebracht kunnen worden.” – Ercan

“Ik had toen nog geen speciale belangstelling voor de Romeinen en hun “uitgestorven” taaltje. Dat taaltje bleek uiteindelijk niet zo uitgestorven te zijn. In het eerste jaar ontdekte ik al dat er in het dagelijks leven van nu nog duizenden dingen te vinden zijn die een naam dragen die afgeleid is van het Latijn.” – Bert

Waarom Latijn?

Met Latijnse woorden kom je verder dan je denkt. Een deel van de Nederlandse woorden is afgeleid van het Latijn. Als je deze taal kent, ga je vlugger de betekenis van moeilijke woorden in je eigen taal begrijpen. Daarnaast komen zeer veel termen in het recht, de biologie en de geneeskunde uit het Latijn.

Ook heel wat andere Europese talen zijn uit het Latijn afkomstig. Wist je dat 80 procent van alle woorden in het Frans, Spaans en Italiaans een Latijnse oorsprong heeft? Ook in het Engels komt meer dan de helft van de woorden uit het Latijn.

Door de kennis van de Latijnse spraakkunst krijg je meer inzicht in de manier waarop een taal is opgebouwd. Die kennis van vaardigheden kun je ook gebruiken bij het leren van andere talen.

Het lezen van Latijnse teksten vraagt van jou een grote nauwkeurigheid, die nuttig is in andere vakken. Dat kan je helpen bij het begrijpend lezen van teksten in andere talen. Bovendien ga je erop letten dat de vertaling een mooie en vlotte Nederlandse tekst wordt. Zo oefen je ook je Nederlands.

Dankzij de teksten leer je heel wat over de Griekse en Romeinse leefwereld. Als je op reis gaat, zie je nog veel van hun gebouwen. Goden en helden spelen vaak een rol in films en boeken. Griekse en Romeinse toneelstukken worden nog steeds opgevoerd. Het is leuk als je dat kunt herkennen. Door Latijn te leren, kom je in contact met de oorsprong en ontwikkeling van onze eigen leefwereld.

“Het Latijn is een van de moedertalen van de meeste westerse talen. Als je dus een ruime woordenschat van de Latijnse taal bezit, gaat het begrijpen van teksten waarvan je de taal nog niet goed beheerst verrassend goed. Het Italiaans bijvoorbeeld is toch nog enigszins begrijpelijk voor mij, hoewel het een taal is die ik nooit geleerd heb.” – Elisabeth

“In de lagere school was ik heel slecht in Nederlands (…). Nu nog helpt Latijn mij bij de andere talen en het gaat al veel beter dan in het lager onderwijs.” – Sylvie

“Het interesseert mij om dingen te lezen die mensen 2000 jaar geleden ook lazen. Voor mij geeft dat verband tussen vroeger en nu een merkwaardig gevoel dat mij uren kan bezighouden.” – Hanna

Latijn: iets voor jou!

Je moet geen bolleboos zijn om Latijn  te studeren. Enige intelligentie en wat gezond verstand volstaan. Heb je belangstelling voor taal, geschiedenis, kunst, verhalen…? Dan zal Latijn je zeker niet teleurstellen. Je hebt wel een dosis doorzettingsvermogen nodig om je tanden te zetten in dit ruime aanbod, maar er zal een boeiende wereld voor je opengaan.

“Wat je in het hoger onderwijs ook wilt studeren, je hebt alvast één troef in handen; de oerdegelijke basis van zes jaar Latijn.” – Evelyne

LATIJN: DE MOEITE WAARD!

 

 

 

 

 

OpenDeurDag: zondag 27 april vanaf 14u. Van harte welkom!

Heb je onze wandelbezoeken gemist?? Geen probleem. Op zondag 27 april 2014 vanaf 14u vindt onze jaarlijkse openschooldag plaats en op verzoek krijgt u een persoonlijke rondleiding. Er is ook gelegenheid tot inschrijven.

Tot dan!

 eigen inkleuring

depute

  

Wandelbezoeken: 16 of 17 maart 2014.

De wandelbezoeken zitten er op. Meer dan 250 geïnteresseerde ouders en zesde studiejaars! Een kort fotoverslag.

2014-03-19 2116 

Vanaf 10 u werden ouders en leerlingen ontvangen met koffie, fruitsap en croissants. Het was tenslotte zondagmorgen.

Winde

Winde en mevrouw Devue gaven aan de ouders wat uitleg over de werking en de structuur van de Middenschool.

2014-03-19 2117

Gelijktijdig werden de leerlingen opgevangen door mevrouw De Gronckel. En zeg nu niet dat dit geen geïnteresseerde leerlingen zijn!

 

Een fotorelaas... 

1Bnatuurpunt

De leerlingen van 1B trokken met medewerkers van Natuurpunt er op uit om het biotoop van de boomkikker op te ruimen. Zware machines, dus veiligheid stond voorop.

1Bnatuurpunt2

Helm, oorbeschermers, handschoenen...

boomkikker

Kermit, de boomkikker was natuurlijk ook van de partij.

bord

Spreken in het Nederlands, parler in het Frans, hablar in het Spaans...

ipad

iPads zijn het gedroomde hulpmiddel om je Spaans te oefenen. Si, si, securo!

sint1

De Sint probeert vooral leerlingen die niet zo goed horen (luisteren) te helpen. Ook heeft hij een oplossing als 'de vinger opsteken' een probleem is. Ozan weet er alles van... En hij is nog gelukkig ook ....

sint3

Een extra setje hersenen...

sint4

De mijter en de staf...

 

Taaluitwisseling 2014

Op initiatief van de leerkrachten Frans werd dit schooljaar een nieuwe taalwisseling opgestart. Na Theux, Verviers en Herstal werd nu een contact gelegd met het Institut Saint-Jozef uit Luik. Een 25-tal leerlingen, vergezeld van 2 leerkrachten, brachten op woensdag 8 januari 2014 een bezoek aan onze school. Na een korte verwelkoming stelden de franstalige leerlingen zichzelf op een originele manier voor. Na een drankje was het tijd voor de verkenning van de school. Het derde en vierde lesuur werden het normale lesverloop gevolgd. Dan snel een broodje en dan hop richting Hasselt voor een stadsspel/verkenning. Rond 16 uur was het tijd voor afscheid. In de week voor de paasvakantie zullen onze leerlingen een tegenbezoek brengen aan Luik.

Proficiat aan de leerkrachten Frans voor dit initiatief.

Pest@penopschool - maandag 4 november 19u

Beste ouders, leerkrachten en leerkrachten in opleiding

Internet en sociale media zijn een ontzettend goede uitvinding en ze zijn ook niet meer weg te slaan uit onze leefwereld. Terwijl de oudere generatie in hun jonge jaren uren in de plaatselijke bibliotheek op zoek ging naar wat informatie in oude kranten en boeken, vindt de jongere generatie dat in een vingerknip op het wereldwijde web. 
Via datzelfde web chatten jongeren met elkaar, delen documenten, foto’s en filmpjes, onderhouden een sociaalnetwerkprofiel…

Een vals profiel aanmaken op een sociaal netwerk is helemaal niet moeilijk. Via deze weg jonge meisjes verleiden om dingen te doen voor de webcam ook niet. Dit wordt bewezen door de Nederlandse pedofiel uit Cuijk . Kun je het als ouder van een 14jarige nog maken dat jongeren zonder toezicht de computer gebruiken. Of is deze reactie overdreven?

De ICT-technologie die ons zoveel weldaden heeft gebracht, kan ook door kinderen gebruikt worden om leeftijdsgenoten te bespotten, te pesten, te ridiculiseren en te stalken. Pesten via het internet wordt ook wel cyberpesten genoemd.
Verder zijn er nog meer gevaren waarmee onze kinderen in contact kunnen komen. We denken hierbij bijvoorbeeld aan het gokken, contact met onbekenden, ongewild betalende software downloaden….

Het is zeer belangrijk dat we als school en opvoeders alert blijven voor deze media. We willen jullie daarom graag uitnodigen op maandag 4 november 2013 om 19.00 uur. Dan zal Lieze Van Orshaegen ons binnenleiden in de wereld van de sociale netwerken en hun gevaren via haar project ‘Pest@pen op school’.

We hopen u te mogen verwelkomen op deze interessante en leerrijke uiteenzetting op onze school.

Afspraak: 4 november 2013, om 19u in de Polyvalente Hal. Inschrijven is niet nodig.

Sportdagen 2013

 

De leerkrachten LO organiseerden op 7 en 8 oktober hun jaarlijkse Sportdag. De eerstejaars (zie foto's hieronder) trokken met de fiets richting Kiewit, naar het Action Park. Een frisse ochtendstart, maar na enkele kilometers was de fietsende bende al helemaal opgewarmd. De rest van de dag: alles geven op het hindernissenparcours, slingerend aan touwen over waterpartijen ....

allemaalband2

Sporten moet, sport is goed!     Amai, die tractor zit diep in de grond...

 brugeva

In vliegende vaart over de tuikabelbrug...   Ook leerkrachten lieten zich van hun sportieve kant zien....

 hemelmoeras

 Kijk, daar daalt er eentje neer uit de hemel....   Eerste symptonen van moeraskoorts?

nattouw

De ene blijft droog, de andere niet....  Amai, da's hier schoon

Taaluitdagingsproject Spaans - editie 2013-2014

 

Maandag 30 september start de tweede editie van het taaluitdagingsproject Spaans. Bedoeling? Taalsterke leerling een extra uitdaging bieden: naast de gewone taalvakken van hun optie krijgen ze ook een extra uur Spaans. De nadruk ligt hierbij op woordenschat en communicatie.  Leraar van dienst is dhr. Dupont. Naast een prima taalbeheersing beschikt hij ook over heel wat kennis van de Spaanse keuken: gaspacho, tapa's, paëlla... zijn hem niet onbekend. Ook deze kennis wil hij met zijn leerlingen delen. Dus af en toe verandert het klaslokaal een 'cocina'. 

Naast een degelijk handboek (Apuntate!) worden ook tablets ingezet als leermiddel. Van de leerlingen wordt ook een hoge graad van zelfstandigheid vereist om leerstofdelen zelfstandig in te oefenen. Wij wensen de 16 leerlingen die dit schooljaar de uitdaging durven aangaan alles succes toe!!

Italiaanse avond - oudercomité

 

Beste ouders, leerlingen en leerkrachten

 

Op zaterdag 19 oktober vanaf 19 uur kunnen jullie allen terecht in de polyvalente hal van onze school voor een gezellige Italiaanse avond. Je kan er genieten van een uitgebreid buffet van diverse pastabereidingen en andere Italiaanse heerlijkheden. Kortom een ideale familieavond voor iedereen.

 

De organisatie is in handen van het oudercomité van de school. Onze oudervereniging steunt sinds jaren diverse schoolactiviteiten en komt regelmatig tussen in de kosten van uitrusting voor de leerlingen en de school. Door de organisatie van enkele initiatieven tijdens het schooljaar, proberen zij de kas voor hun werking te spekken.

 

Eerstdaags zullen jullie dan ook via uw zoon of dochter een deelnameformulier ontvangen waarmee voor deze gezellige avond kan ingeschreven worden. Reserveren kan door het deelnameformulier in de school af te geven of door te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.">oudercomité@pssd.be met vermelding van naam, aantal deelnemers en uw menukeuze. U kan het bedrag hiervoor storten op rekening 800-2285794-67.

 

Het oudercomité rekent alvast op uw steun en wenst u een gezellige avond.

 

Smakelijk.

 

 

 

Inschrijvingsprocedure/capaciteitsbepaling

schooljaar 2013-2014

Op 1 september 2012 trad het nieuwe inschrijvingsrecht in werking voor inschrijvingen van leerlingen in het secundair onderwijs voor het schooljaar 2013-2014. Het is belangrijk dat ouders weten welke inschrijfregels van toepassing zijn als hun kind overgaat van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs.

Als Provinciale Middenschool van Diepenbeek maken wij samen met andere scholen van onze scholengemeenschap en de Provincie Limburg werk van gelijke inschrijvingskansen. Dankzij de verplichte voorrang ontstaat een sociale mix in de scholen. 

Deze voorrang geldt tot het moment waarop de inschrijvingen voor iedereen officieel beginnen. Broers/halfbroers en zussen/halfzussen, al dan niet wonende op hetzelfde adres en kinderen uit een nieuw samengesteld gezin die onder hetzelfde dak wonen en geen gemeenschappelijke ouders hebben krijgen dezelfde voorrang. Concreet voorzien we in de Middenschool voor deze voorrangsgroep een inschrijvingsperiode van 18 februari tot 01 maart met een inschrijfmoment voor de 1ste graad op maandag 18 februari van 17.00 uur tot 20.00 uur (of na telefonische afspraak op een ander moment).

Op zondag 03 maart (10.30 uur) en maandag 04 maart (19 uur) zijn er wandelbezoeken gepland voor alle andere kandidaat-leerlingen. Vanaf dan starten de vrije inschrijvingen voor de eerste graad in onze Middenschool. De school reserveert 200 inschrijfplaatsen voor het 1ste leerjaar van de 1ste graad. Dit is dus de maximumcapaciteit voor het eerste leerjaar A en B.

Om teleurstellingen te voorkomen, adviseren we daarom tijdig in te schrijven.

Inschrijven kan alle werkdagen van 9 uur tot 16 uur, woensdag tot 12 uur.

Tijdens de grote vakantie schrijven we in van 9 uur tot 16 uur op werkdagen en van 9 uur tot 12 uur op zaterdag. De school is open van 1 tot en met 10 juli en vanaf 16 augustus.

Later dit schooljaar, op zondag 21 april, kan u van het schoolleven komen proeven op onze jaarlijkse opendeurdag.

Buiten de openingsuren is informatie te verkrijgen op het nummer 011/33 12 87 (Dhr. Vanspauwen).

 Unknown

Vereiste documenten voor inschrijving van zoon/dochter:

-       identiteits- of siskaart;

-       getuigschrift basisonderwijs (na 30 juni);

-       mogelijk kopie van het rapport;

-       attest in geval van leerstoornis;

-       BASO-fiche met akkoord van de ouders (indien de lagere school deze uitreikt).

Indien u nog niet beschikt over bepaalde documenten op het moment van inschrijving, dan dient u die achteraf zo snel mogelijk aan het secretariaat te bezorgen.

Voor meer informatie over de inschrijvingsmodaliteiten kan u altijd ons schoolsecretariaat contacteren: 011/35 04 20.

Kiezen voor een school, is kiezen voor een mens- en schoolvisie. Meer info hieromtrent kan u vinden op deze schoolwebsite.

 Had u graag, voorafgaand aan de inschrijving, een persoonlijk gesprek gehad met een van onze medewerkers (leerkrachten, leerlingbegeleiders, opvoeders of directeur) dan kan dit uiteraard. U maakt dan best een afspraak: 011/35 04 20.

Wij wensen u en uw kind een goede schoolkeuze toe! 

Bezoek onze Provinciale Middenschool

Tijdens de openingsuren van de school of na afspraak: 011-350420

Inschrijvingen 2013-2014

De voorbereidingen van het nieuwe schooljaar 2013-2014 komen stilaan op gang. De vakantieweken glijden langzaam voorbij. Over het weer van de eerste vakantiehelft mogen we zeker niet klagen: zon in overvloed.

Vanaf 16 augustus is het schoolsecretariaat terug geopend. Leerlingen die wensen in te schrijven voor het eerste jaar: identiteitskaart, baso-fiche en getuigschrift basisonderwijs meebrengen. Kandidaat-leerlingen voor het tweede jaar dienen een afspraak te maken via het schoolsecretariaat (011-350420). 

Meer info op deze site: zie 'Info-inschrijvingen'.

Nog een fijne vakantie toegewenst!

 Afhalen handboeken: donderdag 29 augustus

- voor de 2° jaars: tussen 16u en 17.30u

- voor de 1° jaars: tussen 17.30u en 19u

Voorzie 2 stevige draagtassen. De handboeken dienen gekaft te worden.

20080224schoolgebouw

 

 

 

 

Latijn, iets voor mij...?

De Romeinen en wij

Waar komen onze letters vandaan? Hoe komen we aan de namen van de maanden? De antwoorden op vele van deze vragen vind je vaak in het verleden bij de Romeinen. Met hun taal, hun verleden, ideeën en gewoonten hebben zij een enorme invloed gehad op Europa. Hun taal, het Latijn,  heeft lange tijd net zo’n rol gespeeld als het Engels nu. Daarom is het voor de leerlingen in Europa nog steeds interessant kennis te maken met de taal en de gewoonten van de Romeinen.

“Niets was zo nieuw als Latijn, al leek het in het begin nog zo op Frans…” – Annelies

De taal van de Romeinen

In de lagere school leer je lezen met leuke verhalen. Ook in de les Latijn lees je eerst eenvoudige interessante teksten van de Romeinen. Je hoeft geen Latijn te schrijven of te spreken, maar al lezend leer je de taal en ontdek je een nieuwe wereld.

Van de woorden die vaak voorkomen, moet je de betekenis kennen. Je leert die woorden alleen van het Latijn naar het Nederlands. Zo lees je volgende teksten steeds vlotter.

In teksten ontmoet je allerlei woordsoorten, vormen en zinsdelen, waarover je uitleg krijgt. Je leert ze herkennen door enkele oefeningen. Op die manier ontdek je hoe de taal in elkaar zit. Je moet alleen kennen wat nodig is om een tekst te begrijpen.

“De drie eerste jaar krijg je veel spraakkunst te verwerken. Ik deed dat ontzettend graag, want spraakkunst is puzzelen en logica. Dat vind ik juist boeiend aan Latijn.” – Eline

“Het politieke gekonkel tussen twee politieke partijen in Rome, de Populares en Optimates, toont je aan dat mensen al eeuwen dezelfde ambities en voor sommigen dwaze doeleinden  nastreven en daar alles voor overhebben. Je geraakt misschien zelfs verontwaardigd over de arrogantie en de propagandistische stijl van Caesar, of je wordt geraakt door de eenvoud waarmee Horatius het leven samenbalt in concrete bewoordingen…” - Sander

ballista_2 

De leefwereld van de Romeinen

De teksten die je leest, leren je meer over de geschiedenis en het dagelijkse leven van de Romeinen en hun grote voorbeelden, de Grieken: de stichting van Rome, de slavernij, de legioenen, de gladiatorengevechten, het paard van Troje… Ook de Romeinen werden verliefd, leefden in armoede of rijkdom, voerden oorlog, hadden verdriet bij tegenslagen, dachten na over leven en dood…

Zeer veel van wat de Grieken en de Romeinen hebben bedacht, vind je nog terug in onze tijd: Olympische Spelen, democratie, geneeskunde, bouwtechnieken, wetten…

… en hun ideeën! Wat dachten de Romeinen over het huwelijk en het gezin, over de positie van de vrouw, over de opvoeding van kinderen, over vreemdelingen…. En wat denken wij vandaag daarover?

“Het kunnen vertalen en begrijpen van Latijnse teksten geeft je de kans om bepaalde feiten door een ander venster te bekijken. Hoe meer vensters een persoon heeft, des te meer zinnige opvattingen er naar voren gebracht kunnen worden.” – Ercan

“Ik had toen nog geen speciale belangstelling voor de Romeinen en hun “uitgestorven” taaltje. Dat taaltje bleek uiteindelijk niet zo uitgestorven te zijn. In het eerste jaar ontdekte ik al dat er in het dagelijks leven van nu nog duizenden dingen te vinden zijn die een naam dragen die afgeleid is van het Latijn.” – Bert

Waarom Latijn?

Met Latijnse woorden kom je verder dan je denkt. Een deel van de Nederlandse woorden is afgeleid van het Latijn. Als je deze taal kent, ga je vlugger de betekenis van moeilijke woorden in je eigen taal begrijpen. Daarnaast komen zeer veel termen in het recht, de biologie en de geneeskunde uit het Latijn.

Ook heel wat andere Europese talen zijn uit het Latijn afkomstig. Wist je dat 80 procent van alle woorden in het Frans, Spaans en Italiaans een Latijnse oorsprong heeft? Ook in het Engels komt meer dan de helft van de woorden uit het Latijn.

Door de kennis van de Latijnse spraakkunst krijg je meer inzicht in de manier waarop een taal is opgebouwd. Die kennis van vaardigheden kun je ook gebruiken bij het leren van andere talen.

Het lezen van Latijnse teksten vraagt van jou een grote nauwkeurigheid, die nuttig is in andere vakken. Dat kan je helpen bij het begrijpend lezen van teksten in andere talen. Bovendien ga je erop letten dat de vertaling een mooie en vlotte Nederlandse tekst wordt. Zo oefen je ook je Nederlands.

Dankzij de teksten leer je heel wat over de Griekse en Romeinse leefwereld. Als je op reis gaat, zie je nog veel van hun gebouwen. Goden en helden spelen vaak een rol in films en boeken. Griekse en Romeinse toneelstukken worden nog steeds opgevoerd. Het is leuk als je dat kunt herkennen. Door Latijn te leren, kom je in contact met de oorsprong en ontwikkeling van onze eigen leefwereld.

“Het Latijn is een van de moedertalen van de meeste westerse talen. Als je dus een ruime woordenschat van de Latijnse taal bezit, gaat het begrijpen van teksten waarvan je de taal nog niet goed beheerst verrassend goed. Het Italiaans bijvoorbeeld is toch nog enigszins begrijpelijk voor mij, hoewel het een taal is die ik nooit geleerd heb.” – Elisabeth

“In de lagere school was ik heel slecht in Nederlands (…). Nu nog helpt Latijn mij bij de andere talen en het gaat al veel beter dan in het lager onderwijs.” – Sylvie

“Het interesseert mij om dingen te lezen die mensen 2000 jaar geleden ook lazen. Voor mij geeft dat verband tussen vroeger en nu een merkwaardig gevoel dat mij uren kan bezighouden.” – Hanna

Latijn: iets voor jou!

Je moet geen bolleboos zijn om Latijn  te studeren. Enige intelligentie en wat gezond verstand volstaan. Heb je belangstelling voor taal, geschiedenis, kunst, verhalen…? Dan zal Latijn je zeker niet teleurstellen. Je hebt wel een dosis doorzettingsvermogen nodig om je tanden te zetten in dit ruime aanbod, maar er zal een boeiende wereld voor je opengaan.

“Wat je in het hoger onderwijs ook wilt studeren, je hebt alvast één troef in handen; de oerdegelijke basis van zes jaar Latijn.” – Evelyne

LATIJN: DE MOEITE WAARD!

 

 

Openschooldag: zondag 21 april 2013 - dankuwel!

 

91 nieuwe leerlingen schreven tijdens de OpenSchoolDag in voor volgend schooljaar! Wij danken uiteraard de ouders voor dit vertrouwen en engageren ons nu reeds voor een kwaliteitsvol schooljaar 2013-2014.

 

Tijdens de OpenSchoolDag deden meer dan 40 12jarigen mee aan een gps-speurtocht. Een onschuldige kinderhand trok uit deze groep 3 winnaars. Deze kinderen krijgen - op een nog te bepalen datum in juni - een Cessnavluchtje boven Diepenbeek aangeboden. The winners are ...... (tromgeroffel): Britt Robeyn, Kelly Jans en Kinou Houbrigts. Zij ontvangen binnenkort een brief met meer details. Alvast proficiat!

 

 

 

nw_copy

 

Onze tweedejaars demonstreren een de werking van longen aan de bezoekers. Boeiend!

 

onthaal_copy

 

Vanaf de onthaalstand vertrokken nieuwe 12jarigen voor een campuswandeling.

 

Latijn_copy

 

Latijn iets voor jou? Deze Romulus en Remus wisten er alles van...

 

 

 

Leren_leren_copy

 

Leren leren kan je echt leren!

odkOp zondag 21 april kunnen 12-jarigen en hun familie komen proeven van de middenschoolcultuur. Wij zetten vanaf 14 uur de deuren wijd open en gunnen de bezoekers een blik op onze schoolwerking: leerlingen presenteren hun vakken in de verschillende lokalen, wie wenst nemen we mee op sleeptouw voor een campuswandeling, we presenteren ons gezondheidsbeleid, enz...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Speciaal voor leerlingen van het zesde leerjaar basisonderwijs die op zoek zijn naar een school op hun maat hebben we een reeks gps-toestellen ter beschikking. Hiermee kunnen zij deelnemen aan een leuke zoekwandeling over onze campus. Bovendien maken zij ook nog kans om een leuke prijs te winnen.... Zeker doen dus!

De eerste verdieping is gereserveerd voor inschrijvingen voor het schooljaar 2013-2014. Meer info over de inschrijvingen (welke documenten moet je meebrengen, capaciteitsbeperking....) kan je vinden bij Info-Inschrijvingen. Gezien de nieuwe inschrijfregels adviseren wij nieuwe leerlingen om tijdig in te schrijven.

In de polyvalente hal staat het oudercomité klaar met een natje en een droogje.    

Een klein geheimpje: om 14.30u, om 15.30u en om 16.30u verrassen we de bezoekers met ...  Kom het zelf ontdekken!

 

 

 

 

Gedichtendag 2013

Op 31 januari was het gedichtendag. Via de lessen leerlingen werden de leerlingen uitgedaagd om hun zieleroerselen aan het papier toe te vertrouwen. Dankzij de aanwezigheid van heel wat creatieve talenten kwamen er meer dan 100 inzendingen binnen. Een heel klus voor de leerkrachten Nederlands om hier 2 prijswinnaars uit te vissen. Stijn, leerling van 2NV, wint verdiend met 'Papa'. Dikke proficiat Stijn! Op de tweede plaats eindigt Caro van 2Ab met 'Gescheiden'. Beide leerlingen ontvangen een filmticket.

 

PAPA

 

Papa zei dat het leven begint bij 40

Maar het is God die dat verzint.

Stiekem komt hij het levensdraadje wegpakken,

zijn familie en vrienden zien hem in mekaar zakken.

Maar God had er zoveel spijt van

dat hij was gekomen met een plan:

Omdat hij papa niet meer levend kon maken,

begon hij van hem een ster te maken.

Dus als je nu eens naar de hemel kijkt

en je ziet een ster twinkelen,

dan moet er bij jou een belletje gaan rinkelen:

de mooiste ster die er is, dat is Geert: mijn papa.

 

 Stijn

papa

 

GESCHEIDEN 

Mijn hart moet zwijgen,

maar het doet niet wat ik zeg.

Het schreeuwt mijn verdriet en haat naar buiten,

maar mijn verdriet is nog niet weg.

Ik wil mijn gevoelens beëindigen, alsof ze niet bestaan.

Iets houdt me tegen: ik zou er zelf aan ten ondergaan.

Mijn verdriet is net een test, dat mijn hart moet doorstaan.

Maar ik moet me erover kunnen zetten, om door te kunnen gaan.

Mijn lichaam is mijn schild voor slechte kritiek;

toch voel ik me eenzaam en helemaal niet uniek.

Hou me vast, hou me tegen, bescherm me tegen mijn verdriet,

want echt in mezelf geloven, kan ik niet!

Caro

 

Wandelbezoeken: zondag 3 en maandag 4 maart 2013

Maak jij binnen enkele maanden ook de overstap van het basis- naar het secundair onderwijs? Een nieuwe school kiezen is niet vanzelfsprekend of makkelijk.

Unknown-3

Is de ligging van je nieuwe school belangrijk? Of het onderwijsaanbod? Vind je net de schoolcultuur bepalend? Moet je nieuwe school beschikken over moderne gebouwen en een goede infrastructuur? Wil je graag een grote speelplaats met veel groen? Of toch liever tussen 4 muren? Is voor jou een goed uitgebouwde leerlingbegeleiding interessant of ben je net op zoek naar extra uitdagingen buiten het basislespakket? Vele vragen…

 

 

Het belang van kwaliteitsonderwijs is niet te onderschatten. Enerzijds is de schoolse kennis belangrijk want deze is nodig bij het behalen van een diploma, maar anderzijds houdt kwaliteitsvol onderwijs ook in: bijdragen aan culturele vorming, zorg dragen voor het emotioneel welbevinden van leerlingen, het uitwerken van een algemeen gezondheidbeleid, sociale vaardigheden aanleren, enz ...Kleurpotlood

 

 

 

 

 

 

Om iedereen de gelegenheid te geven om kennis te maken met het pedagogisch project van de Middenschool, organiseren we wandelbezoeken: zondag 3 maart om 10.30u en maandag 4 maart om 19u.Een team van leerkrachten en leerlingen staat paraat om jullie rond te leiden en uitleg te geven over onze school. Een ideale gelegenheid om de sfeer op onze middenschool op te snuiven.

Indien u graag wil aanwezig zijn op een van deze wandelbezoeken, gelieve dan even te melden met hoeveel personen u komt: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Onze belangrijkste troeven:

een warm, open en veilig schoolklimaat, kwaliteitsonderwijs , een leerlinggerichte aanpak, een sterk uitgebouwd zorgbeleid, een nauw contact leerling-opvoeder/leerkracht, een mooie en groene omgeving, een degelijk uitgebouwde ICT-infrastructuur, een grote ouderbetrokkenheid, een pro-actief antipestbeleid, uitdagingen voor leersterke leerlingen …

Een goede schoolkeuze is van groot belang voor leerlingen en hun ouders. Kinderen brengen immers een groot deel van hun leven door op school. Daarom is het belangrijk dat een kind zich in deze jaren veilig, vertrouwd en gewaardeerd voelt en dat er mogelijkheden worden geboden om zich te ontwikkelen op basis van aanleg en capaciteiten.

Kies keurig, kies goed! Veel succes!

R. Gommé

de directeur

PS Voor leerlingen die naast hun schoolkeuze ook al meer specifiek bezig zijn met studiekeuze, lees zeker onderstaande tekst (een uitgave van VLOT - Vereniging van Leerkrachten van Oude Talen) eens.

 

...clase español...

Dit schooljaar investeert onze middenschool in een taaluitdagingsproject Spaans.

Taalsterke leerlingen, op zoek naar extra uitdagingen, kunnen wekelijks naar de Spaanse les. De nadruk zal in deze lessen vooral liggen op communicatie en woordenschat. De tijd die een volwassene nodig heeft om zich een taal eigen te maken, is aanzienlijk groter dan bij een kind/jongere. Een niet te missen kans dus. Talen zijn vensters op de wereld. Hoe meer vensters, hoe…

Met 9 zijn ze gestart dit schooljaar. Elke dinsdag tijdens het 8ste lesuur onderwijst Dhr. Dupont hen in de Spaanse taal. Het is verbazend hoe snel gemotiveerde leerlingen zich een nieuwe taal eigen kunnen maken. De eerste toetsen zitten er al op. Ook de iPads worden ingezet in de lessen Spaans.

Op dinsdag 18 december werd de eerste jaarhelft afgesloten met een tapasfestijn. Inderdaad, Spaans is naast een taal ook een (eet) cultuur. Alle cursisten van het eerste uur waren aanwezig en senor Dupont toverde enkele culinaire hoogstandjes uit zijn mouwen, overgoten met (alcoholvrije) cava. Op het menu: queso, jamon chorizo, aceite, ajo, tomate, tostado.... me gusta! A todos: feliz navidad!

 

spaanseles2_copy

lessenspaans1_copy

IMG_0557

 

...in de bib...

 

IMG_3721

...toneel...

 

IMG_3491

 

...sporten...

 

S1350027

Techniek en wetenschap voor basisscholen - 2de editie

 

Op vrijdag 11 januari waren meer dan 150 zesdejaars uit diverse basisscholen te gast om hun blik over Techniek en Wetenschap te verruimen. 10 verschillende workshops werden aangeboden. Enthousiasme alom!P1000354P1000390Uiteraard werd ook kennis gemaakt met de iPads. En verder: hoog- of laagspanning? Of gewoon spannend?P1000365

 

 

 

Study Steps 2012: een staaltje van innovatief onderwijs!

In samenwerking met uitgeverij Van In gaat onze middenschool vanaf september scheep met een totaal nieuwe aanpak inzake remediëring van leerlingen voor het vak Wiskunde. De ouders worden hierover later uitvoerig ingelicht. Alvast een tipje van de sluier: de methode steunt op een online oefen-en bijlesdienst voor Wiskunde in 2A. Ze is niet gebonden aan een of ander handboek maar rechtstreeks gelinkt aan de eindtermen van het vak Wiskunde.  Oefeningen worden op verschillende beheersingsniveau's aangeboden. De leerling maakt ze op zijn niveau en tempo. Elke leerling heeft een persoonlijke vaste leercoach die via internetbellen kan geconsulteerd worden. De coach volgt de evolutie van de leerling op, evalueert en geeft feedback aan ouders en vakleerkracht. Dit is een totaal nieuwe aanpak die zeer nauw aansluit bij de vele vernieuwingen die in het onderwijs op til staan: maatwerk + een motiverende tool.

Wordt vervolgd!

S1390090_1024

 

Spaans op de Provinciale Middenschool!

  
Van deze leerlingen wordt een groot engagement verwacht: een regelmatige aanwezigheid in de lessen, de bereidheid om zelfstandig de woordenschat uit te breiden en in te studeren, deelnemen aan regelmatige evaluaties en een eindevaluatie. iPads zullen ingezet worden om lesonderdelen op zelfstandige basis te verwerven. Het cursusjaar sluiten we uiteraard af met tapas!
 
 

 

Waarom de keuze voor de Spaanse taal?
Spaans is op de eerste plaats een wereldtaal. De uitspraak en spelling zijn, in vergelijking met die van veel andere talen, vrij eenvoudig. De spelling is vrijwel fonetisch: er is voor het grootste deel een een-op-een relatie tussen het schrift en de uitspraak. Wie de basisregels van de spelling en uitspraak leert, kan na enige oefening iedere tekst probleemloos uitspreken.
Spaans (Spaans: español) of Castiliaans (Spaans: castellano) is een Romaanse taal en is een van de meest gesproken talen ter wereld. Voor 329 miljoen mensen is Spaans de moedertaal, terwijl nog eens 170 miljoen Spaans als tweede taal spreken. De historische oorsprong van de taal ligt in Spanje maar de meeste sprekers kunnen tegenwoordig gevonden worden in Latijns-Amerika.
 
 
 
 

Adieuparty tweedejaars: afscheid van een middenschool...

 

Adieu2

 

 

 

Adieu4

 

Donderdag 21 juni: examens achter de rug, toetsen en boeken ingeleverd. Time to decompress! Voor de leerlingen van het tweede jaar komt het einde in zicht: adieu middenschool.... Naar aloude traditie sluiten we af met een fuifje. Onze tweedejaars puilen uit van artistiek talent: Bended Strings beet de spits af: men neme een gitarist, aangevuld met een bassist, op de achtergrond een stevige drum en vooraan een zanger. Dat is Bended Strings. Na enkel korte repetities brachten ze een serie zeer gesmaakte rockcovers. Knap! Daarna was het de beurt aan een serie dansers: atletisch, acrobatisch, wervelend... Knap! Afsluiten deden onze 2 huisdj's: Dj Robin and dj Little M. Knap! Een geslaagde namiddag. Adieu!!!

Voetbaltornooi basisonderwijs

 

 

 

 

 

Traditiegetrouw organiseert de middenschool elk jaar een minivoetbaltornooi voor Diepenbeekse scholen uit het basisonderwijs. Ingrediënten: een zomers zonnetjes, 5 voetballen en evenveel voetbalpleintjes, scheidsrechters, supporters en vooral veel inzet.

 

Woensdag 30 mei was het weer zover. Hieronder een korte beeldimpressie.
Uitslag:

- meisjes : 1.Paleis 2.Rooierheide 3.Gemeente

- 5°leerjaar jongens : 1.Rooierheide 2.Lutselus 3.Paleis

- 6° leerjaar jongens : 1.Rooierheide 2.Lutselus 3.Lutselus

 P1100183P1100197

P1100190P1100199_2P1100198P1100201_2P1100200P1100208

Leraar van het jaar...

De leerlingen van 2MVV nomineerden dhr. Sauwens, leerkracht MAVO en wetenschappen, als ''Leraar van het jaar". Uit een groep van 600 genomineerden selecteerde het Departement Onderwijs 200 leerkrachten, waaronder dhr. Sauwens. Hij mocht een namiddag met minister Pascal Smet doorbrengen. Proficiat!

IMG_2142-1

 

Vlieg er eens uit... Launchingday.

Een project van de lessen Techniek op 1A: bouw een functioneel vliegtuig van recyclagemateriaal. Pas de theorie van aërodynamica in je bouwwerk toe. Proef op de som: launchingday. Je lanceert je bouwsel vanop een bepaalde hoogte. De vluchtafstand wordt gemeten, ook de vluchtduur. Je kan ook meedingen voor een prijs in de categorie: mooiste toestel.

De weersomstandigheden waren ideaal: een lichte bries uit het noordoosten, haast geen wolkje aan de hemel. Het lanceerplatform werd in gereedheid gebracht en een na een kozen de zelfbouwtuigen het luchtruim. Er werd de laatste weken druk gebouwd en de leerkrachten Techniek gaven de nodige uitleg over vleugelprofielen en aërodynamica. Deze uitleg werd door de meeste leerlingen wel goed begrepen, maar dan komt de stap van de theorie naar de praktijk. Een goed vleugelprofiel bouwen is geen sinecure, een vliegtuig zo bouwen zodat het zwaartepunt correct ligt is niet eenvoudig, jezelf een goede lanceertechniek eigen maken ook niet.... Op dit moment zijn de winnaars in de verschillende categorieën nog niet bekend. Zo gauw ze dat wel zijn, maken we ze hier bekend. Deze jongens/meisjes krijgen een 'echte' vlucht boven Diepenbeek aangeboden.

P1100058P1100149IMG_0948IMG_0936P1100145P1100085

'Binnenkort waaarneembaar in het Diepenbeekse luchtruim omdat ze wonnen in de categorie 'vluchtduur', ''vluchtafstand' of 'mooiste toestel': Bieke Surinx, Hannes Waelkens en Polle Steukers. Proficiat!

 

OPENDEURDAG 2012 - een korte terugblik

Theo, de onthaalkikker, had zijn handen meer dan vol met de vele bezoekers. Nieuwkomers kregen een individuele rondleiding over de campus. Op de 2de verdiepeing hadden de inschrijfteams ook de handen meer dan vol: bijna 100 nieuwe leerlingen voor het eerste jaar! Een nieuw record. En daarmee is de aanzet naar het schooljaar 2012-2013 genomen. Heel wat 11- en 12jarigen namen deel aan de verkenningsquiz. Het te zoeken woord was 'VLINDER'. Uit de correcte inzendingen worden vogende week 3 winnaars getrokken. Deze jongeren krijgen een vliegtripje boven Diepenbeek en omgeving aangeboden! Vlieg ze!

Winnaars zoekwedstrijd OPENDEURDAG 2012:

Rani Massot, Boes Lennert en Cremers Kieran winnen de hoofdprijs: een vlucht boven Diepenbeek en omgeving. Zij zullen weldra door ons gecontacteerd worden om een datum af te spreken. Ella Gielen, Cato Bellis, Peetersen Charlotte,Grootaers Ans, Elian Piano en Daan Crals hebben een waardebon gewonnen. Deze winnaars mogen op ons schoolsecretariaat langskomen om deze bon af te halen. Proficiat aan alle winnaars.

Read More

opendeur 


 KLIK OP DE FOLDER OM DE BROCHURE VAN ALLE OPENDEURDAGEN VAN DE PROVINCIALE SCHOLEN TE DOWNLOADEN! 

 

 Wandelbezoeken: zondag 4 en maandag 5 maart 2012

Maak jij binnen enkele maanden ook de overstap van het basis- naar het secundair onderwijs? Een nieuwe school kiezen is niet vanzelfsprekend of makkelijk.

Is de ligging van je nieuwe school belangrijk? Of het onderwijsaanbod? Vind je net de schoolcultuur bepalend? Moet je nieuwe school beschikken over moderne gebouwen en een goede infrastructuur? Wil je graag een grote speelplaats met veel groen? Of toch liever tussen 4 muren? Is voor jou een goed uitgebouwde leerlingbegeleiding interessant of ben je net op zoek naar extra uitdagingen buiten het basislespakket? Vele vragen…

voeten.jpg

Het belang van kwaliteitsonderwijs is niet te onderschatten. Enerzijds is de schoolse kennis belangrijk want deze is nodig bij het behalen van een diploma, maar anderzijds houdt kwaliteitsvol onderwijs ook in: bijdragen aan culturele vorming, zorg dragen voor het emotioneel welbevinden van uw kind, het uitwerken van een algemeen gezondheidbeleid ... .
Om iedereen de gelegenheid te geven om kennis te maken met ons pedagogisch project organiseren we wandelbezoeken: zondag 4 maart van 10.30u tot 12u of maandag 5 maart van 19u tot 20.30u. Een team van leerkrachten en leerlingen staat paraat om jullie rond te leiden en uitleg te geven over onze school. Ook geven we jullie dan graag info over nieuwe projecten die voor 2012-2013 op stapel staan. Een ideale gelegenheid om de sfeer op onze middenschool op te snuiven.
Onze belangrijkste troeven:
een warm, open en veilig schoolklimaat, kwaliteitsonderwijs , een leerlinggerichte aanpak, een sterk uitgebouwd zorgbeleid, een nauw contact leerling-opvoeder/leerkracht, een mooie en groene omgeving, een degelijk uitgebouwde ICT-infrastructuur, een grote ouderbetrokkenheid, een pro-actief antipestbeleid, uitdagingen voor leersterke leerlingen …

Een goede schoolkeuze is van groot belang voor u en uw kind. Kinderen brengen immers een groot deel van hun leven door op school. Daarom is het belangrijk dat een kind zich in deze jaren veilig, vertrouwd en gewaardeerd voelt en dat er mogelijkheden worden geboden om zich te ontwikkelen op basis van aanleg en capaciteiten.
Kies keurig, kies goed!
R. Gommé
de directeur

 

 Reizen om te leren: 2Aa - Sagalassos

Onder leiding van mevrouw Schops en mevrouw Vanoppen namen de leerlingen van 2Aa de trein van 8.52u richting Tongeren. Eindbestemming was het Gallo-Romeins museum en de tijdelijke tentoonstelling Sagalassos, city of dreams.

Eerst maakten de leerlingen beknopt kennis met enkele grote transformaties in de geschiedenis van Sagalassos: vergrieksing, romanisering en christianisering. Via een monumentale maquette focusten ze op het uitzicht van de Grieks-Romeinse stad op het toppunt van haar bloei.

Na een uur volgde de toffe verwerking van de aangereikte inhouden. Kleine groepen leerlingen namen het tegen elkaar op. Ze speelden een spannend bordspel, geïnspireerd op het populaire Monopolie.
Terugkomen naar de 21ste eeuw was even wennen!

Reizen om te leren: 2STV en MVV

In het kader van de lessen Voeding en Gezondheid trokken de leerlingen van 2STV en 2 MVV enkel weken geleden naar het Mechelse. Op de veiling maakte ze kennis met de complexe weg die fruit en groenten afleggen, van de akker tot bij de consument. In een kooksessie werd ook gewerkt rond gezonde voeding.

Een korte fotoimpressie:

2MVV, 2NVa en 2NVb op stap

Vrijdag 9 december bezochten de leerlingen van BVL het stadion van Genk en Goalmine. Hierbij werd in een inderhaast georganiseerde en geïmproviseerde persconferentie de opvolger van Franky Vercauteren aan het publiek voorgesteld...

Namiddag stond een bezoek aan drukkerij Concentra op het programma.

Een boeiende en leerrijke dag.